Werking Electric Motion Epure Race:
Bij trialrijden gaat het om controle en beheersing van de motorfiets.
Belangrijk hierbij is dat je op elk moment exact weet en voelt wat de motor doet qua grip en balans zodat je goed in balans blijft en de obstakels kunt overwinnen.
De meeste mensen die wel eens met een trialmotor hebben gereden weten hoe dat aanvoelt en weten wel wat ze kunnen verwachten bij bv gasgeven of met de koppeling spelen.
Maar wat nu als je op een motor gaat rijden die qua aandrijving compleet nieuw is, hoe werkt dat dan, wat kun je er van verwachten?
In onderstaand stuk probeer ik de bouw en de werking van de Electric Motion Epure Race (full options)uit te leggen zodat je dat voor jezelf kunt vertalen naar je eigen rijstijl.
De EM pure Race is qua frame en rijwielgedeelte niet anders dan een conventionele trialmotor.
Wielbasis, stuuruitslag, grondspeling, gewicht en vering kun je 100% vergelijken met andere motoren.

De aandrijflijn, zeg maar motor en versnellingsbak zijn anders.
In het begin van EM (10 jaar geleden alweer) werd het achterwiel direct door de electromotor aangedreven (doet de std. Epure nog steeds) en hadden de accu’s onvoldoende capaciteit waardoor je niet de moderne rijtechnieken zoals hoppen en het laten wegschieten op de koppeling kon toepassen.
Hoe is de aandrijflijn van de Epure race opgebouwd en wat kun je ermee doen?
Daar gaan we:
De aandrijflijn heeft grofweg 4 componenten:
- Een simpele ronddraaiende electromotor met vertragingsoverbrenging naar de ketting.

- Een accu.

- Een controller die de commando’s van het gashandvat vertaald naar toerental en power.
- Een mechanische, hydraulisch bediende koppeling (zoals op elke trialmotor) (alleen op de epure Race).

Je ziet, hij heeft dus vooral heel veel niet: geen koelvloeistof, geen tank, geen luchtfilter, geen uitlaat enz.
Als je met de Epure rijd geef je net als bij een conventionele motor gas en de motor versneld.
Je kunt hem helemaal tot 0 toeren afwurgen en gewoon weer gas geven (hij slaat niet af).
De gasrespons wordt door 3 verschillende mappings geregeld; van heel tam (beginner) tot snel en sterk. De fabriek zegt: 125, 250 en 300cc in 1 motor. Zelf schat ik het in op: 80, 125 en 250cc.

Om het gevoel en beleving zo dicht mogelijk bij een conventionele motor te brengen is er een vliegwiel met FRB (Fixed Regen Braking) toegepast. Hierdoor heeft de motor draaiende massa en remt hij op de motor, net als een 2-takt als je het gas dichtdoet.
Ook is er een hydraulisch bediende diafragma koppeling toegepast (identiek aan die van bijna alle conventionele motoren).
Je kunt dus met ingetrokken koppeling stilstaan, gasgeven (motor klimt in toeren) en de koppeling laten schieten.
Er is ook een mapping waarbij de motor een stationair toerental draait van 500 toeren (TKO).
Hierdoor valt de motor niet helemaal stil als je het gas dichtdoet. Dit is belangrijk bij bv dubbele opstappen en het zgn hoppen.
Met een acculading kun je je prima een middag vermaken, de rijder is bij echt trialwerk eerder leeg dan de accu!
Verdere verschillen met conventionele motoren:
Je hoeft hem niet te starten.
Er zijn geen versnellingen, de motor heeft zoveel koppel dat hij van 0 tot topsnelheid in een keer aankan.
Je hebt altijd betrouwbaar veel koppel, je rijdt ten allen tijde in de 1e, 2e en 3e vernelling tegelijk.
De motor is niet gevoelig voor weersinvloeden en temperatuurverschillen, hij gedraagd zich altijd hetzelfde.
Veel minder onderhoud nodig, geen benzine, mengolie, filterolie radiateur, uitlaat, ontsteking, zuiger, carburateur/injectie luchtfilter enz enz.
Hoge gun-factor; er wordt nogal anders naar je gekeken als je ergens aan het spelen bent met deze motor, vrijwel geen geluid, geen uitlaatgassen.
Hogere aanschafprijs, de Epure kost 9250 euro, de Epure race kost 10.950 euro.
De motoren kunnen met kenteken geleverd worden, je mag er met het lichtste rijbewijs mee rijden.
Hij is gelegaliseerd als 125cc motorfiets.
Klasse indeling voor wedstrijden: gelijk aan 125cc dus deelname aan jeugdwedstrijden met deze motor is geen probleem.
Er komen dan alleen kentekenkosten bij, voor electriche motorfietsen geldt geen BPM en geen wegenbelasting.
Allemaal factoren die je voor jezelf maar eens moet overdenken.
Proefrijden kan in ieder geval altijd, we zijn elk weekend wel ergens te vinden met onze motoren!
Peter Miltenburg